Klachtenregeling en vertrouwenspersoon

Hebt u een klacht?

Op bestuur- en schoolniveau bestaan afspraken over de manier waarop  omgegaan wordt met een klacht. Deze afspraken zijn vastgelegd in de Klachtenregeling INOS die op school aanwezig is. In het kort zijn er de volgende mogelijkheden:

  1. Eerst een gesprek met de betrokken leerkracht of de betrokken medewerker.
  2. De directeur van de school
    Als het niet lukt om met de betrokken leerkracht/medewerker een goede oplossing te vinden, is het mogelijk een gesprek te voeren met de afdelingsleider of directeur van de school.
  3. De school heeft een schoolvertrouwenspersoon
    Elke school van INOS heeft een schoolvertrouwenspersoon. De schoolvertrouwenspersoon meedenken in het oplossen van een klacht. Nel Mutsters en xxx  zijn de vertrouwenspersonen van de school.
  4. Het College van Bestuur
    Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u een brief sturen aan het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM  Breda).
  5. De landelijke klachtencommissie
    Als het helemaal niet lukt om tot een goede oplossing te komen, is het mogelijk een brief te sturen aan de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs (Postbus 82324, 2508 EH  Den Haag). Hoe dat moet, staat beschreven in de klachtenregeling. Het staat ook beschreven op de website van de klachtencommissie (www.geschillencies-klachtencies.nl).

Zijn er nog meer mogelijkheden om de klacht te bespreken?

Er zijn nog een paar extra mogelijkheden om de klacht te bespreken.

De medezeggenschapsraad of oudervereniging

De medezeggenschapsraad, of oudervereniging bespreekt geen klachten over personen. Klachten over het beleid van de school kunnen wel worden besproken.

 

De externe vertrouwenspersoon

INOS heeft ook een vertrouwenspersoon die niet op een school werkt. Dit is de heer Toine van Dorst van de Arbo-Unie (06-52501975). Hij heeft een beroepsgeheim. Dat is belangrijk als u met iemand in vertrouwen wilt praten over erg moeilijke persoonlijke situaties.

De inspectie van het onderwijs

De klacht kan ook gemeld worden bij de inspectie van het onderwijs (Postbus 7447, 4800 GK  Breda, of: 076-5244477, of www.onderwijsinspectie.nl). De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op.

Zijn er bijzondere afspraken bij (seksuele) intimidatie, (seksueel) misbruik en geweld?

Als een klacht te maken heeft met (seksuele) intimidatie, misbruik, of geweld, kunt u daarvoor de gewone klachtenprocedure doorlopen. Let erop dat alle INOS-medewerkers verplicht zijn aangifte te doen bij de politie in dit soort situaties.

Als kinderen ergens mee zitten …

Kinderen kunnen met vragen en problemen zitten die ze niet thuis, of met de eigen leerkracht kunnen (of willen) bespreken. In die gevallen kunnen zij terecht bij de schoolvertrouwenspersoon ( Nel Mutsters en xx). Hij/zij wijst eventueel de weg naar externe personen of instanties voor verdere hulp.